Dersin Adı | Nüfusbilim |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOC 203 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Ders nüfus ölçeği, kompozisyonu ve dağılımına odaklanan demografiye bir giriştir. Dersin amacı öğrencilere doğurganlık, ölümlülük, göç ve sosyal mobilite gibi nedenlerle nüfusun nasıl değiştiğine dair bir anlayış sunmaktır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders nüfus bilim ve nüfus çalışmalarına dair klasik ve güncel kuramlar hakkında genel bir bakış sunmaktadır. Bir nüfusun yaş, cinsiyet, medeni durum, etnisite gibi demografik karakteristiklerin onun büyüklüğünü, komposizyonu ve dağılımını zaman içinde şekillendirme biçimlerine ilişkin bir anlayış sunmaktadır. Ders nüfus bilimde kullanılan temel yöntemler ve materyaller (nüfus sayımı, nüfus idaresi işlemleri ve örnekleme anket çalışması gibi) üzerinde durarak demografik analizin temel tekniklerini öğretmektedir. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş | |
2 | Nüfus Bilim | Poston, Jr., D., & Bouvier, L. (2010). “We Are All Population Actors”: An Introduction to Demography. In Population and Society: An Introduction to Demography (pp. 3-14). Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/CBO9780511781001.003 |
3 | Demografik Bilginin Kaynakları | Poston, Jr., D., & Bouvier, L. (2010). The Sources of Demographic Information. In Population and Society: An Introduction to Demography (pp. 15-38). Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/CBO9780511781001.004 |
4 | Doğurganlık | Poston, Jr., D., & Bouvier, L. (2010). Fertility. In Population and Society: An Introduction to Demography (pp. 39-71). Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/CBO9780511781001.005 |
5 | Doğum Kontrolü | Poston, Jr., D., & Bouvier, L. (2010). Contraception and Birth Control. In Population and Society: An Introduction to Demography (pp. 72-109). Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/CBO9780511781001.006 |
6 | Ölüm Oranları | Poston, Jr., D., & Bouvier, L. (2010). Mortality. In Population and Society: An Introduction to Demography (pp. 110-165). Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/CBO9780511781001.007 |
7 | Ara Sınav | Dudley L. Poston and Leon F. Bouvier, Population and Society: An Introduction to Demography, Cambridge University Press, 2010, pp. 110 165. |
8 | Göç | Poston, Jr., D., & Bouvier, L. (2010). Internal Migration. In Population and Society: An Introduction to Demography (pp. 166-195). Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/CBO9780511781001.008 |
9 | Yaş ve Cinsiyet | Poston, Jr., D., & Bouvier, L. (2010). Age and Sex Composition. In Population and Society: An Introduction to Demography (pp. 228-264). Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/CBO9780511781001.010 |
10 | Dünya Nüfusunun Değişimi | Poston, Jr., D., & Bouvier, L. (2010). World Population Change over Time. In Population and Society: An Introduction to Demography (pp. 265-285). Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/CBO9780511781001.011 |
11 | Nüfus Dağılımı | Poston, Jr., D., & Bouvier, L. (2010). Population Distribution. In Population and Society: An Introduction to Demography (pp. 301-323). Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/CBO9780511781001.013 |
12 | Nüfus Politikası | Poston, Jr., D., & Bouvier, L. (2010). Population Policy. In Population and Society: An Introduction to Demography (pp. 338-366). Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/CBO9780511781001.015 |
13 | Dünya’nın Geleceği | Poston, Jr., D., & Bouvier, L. (2010). The Future of Planet Earth. In Population and Society: An Introduction to Demography (pp. 367-377). Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/CBO9780511781001.016 |
14 | Dönemin gözden geçirilmesi | David Yaukey, Douglas L. Anderton and Jennifer H. Lundguist, Demography: The Study of Human Population, Waveland Press, 2007, pp. 333 348. |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | Dudley L. Poston and Leon F. Bouvier, Population and Society: An Introduction to Demography, Cambridge University Press, 2010, pp. 367 377. |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Poston, Jr., Dudley., & Bouvier, Leon. (2010). Population and Society: An Introduction to Demography. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN: 978-0-521-87287-4 |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 10 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 20 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 3 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 3 | 45 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 20 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 29 | |
Final Sınavı | 1 | 38 | |
Toplam | 180 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Klasik ve çağdaş sosyolojik kuramların bilgisine ve bu kuramları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisine sahip olur. | |||||
2 | Sosyoloji alanındaki temel yöntembilimsel yaklaşımlar, toplumsal araştırma ve veri analiz yöntemlerinin bilgisine sahip olur. | X | ||||
3 | Sosyolojinin temel alanları olan genel sosyoloji, kurumlar sosyolojisi, toplumsal yapı ve değişme ve uygulamalı sosyoloji alanlarında bilgiye sahip olur. | X | ||||
4 | Sosyolojik bir projeyi araştırma sorusuna en uygun yöntemlerle bireysel ya da grup üyesi olarak başlangıcından sonuna kadar tasarlayarak uygulama becerisine sahip olur. | X | ||||
5 | Sosyolojik tahayyülü kullanarak bireysel sorunların arkasındaki toplumsal dinamikleri ortaya koyma becerisine sahip olur. | X | ||||
6 | Yerel, ulusal ve küresel düzlemdeki toplumsal sorunları tanımlayıp, bu sorunların çözümü için yeni politika önerileri sunma yeteneğine sahip olur. | X | ||||
7 | Sosyolojik bir araştırmanın veri toplama ve veri analizi süreçlerinde bilişim teknolojilerini kullanma bilgi ve becerisine sahip olur. | X | ||||
8 | Sosyolojik verilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket etme ve bilimsel ve etik değerleri dikkate alma becerisine sahip olur. | X | ||||
9 | Toplumsal yaşamın çeşitli yönlerini analiz ederken sosyal bilimlerin farklı alanlarından faydalanma bilgi ve becerisine sahip olur. | |||||
10 | Sosyoloji ve sosyal araştırma alanlarındaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek kendini mesleki açıdan sürekli yenileme becerisine sahip olur. | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak sosyolojik bilgi toplar ve sosyologlar ve diğer sosyal bilimciler ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1). | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | X | ||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirme becerisine sahip olur. | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest